امگا 3 عامل مهم رشد طبیعی و سلامتی بدن ، خواص و فواید خوردن امگا 3

0
32
خواص و فواید امگا 3

اسیدهای چرب امگا ۳ (Omega-3 fatty acids) ماده ای اساسی برای رشد و نمو طبیعی بدن به شمار می آید. کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی ، مسبب بسیاری از بیماری ها می باشند. از آنجا که بدن انسان ها قادر به ساخت اسیدهای چرب امگا ۳ نیست، ما باید این اسیدهای چرب را از طریق رژیم غذایی دریافت نماییم. در واقع امگا ۳ یکی از اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان برخی چربی ها وجود داشته و ویژگی های خاصی دارد. این اسیدهای چرب را به این دلیل ضروری نامیده اند که برای ادامه حیات بدن کاملا ضروری اند و توسط بدن انسان تولید نمی شوند و پس می بایست در رژیم غذایی و مکمل ها تامین شوند. در نتیجه بدن انسان برای برطرف کردن نیازهای خود، به مواد تغذیه ای از جمله اسیدهای چرب و پروتئین نیاز دارد.

فواید مصرف امگا ۳ در بدنسازی برای بدنسازان

همانطور که اشاره شد، امگا ۳ یک ماده حیاتی برای بدن محسوب می شود و این چربی های ضروری می بایست از رژیم غذایی مان دریافت شود اما فارغ از این موضوع و به طور ریزبینانه تری می خواهیم فواید مصرف امگا ۳ در بدنسازی را بررسی کنیم.

۱- کمک به ریکاوری بدن

امگا ۳ می تواند بدن شما را برای ریکاوری بعد از یک تمرین سنگین همراهی کند.

۲- امگا ۳ و کاهش وزن

هنوز تاییدی برای چربی سوز بودن امگا ۳ وجود ندارد اما طبق تحقیقات اثبات شده است که امگا ۳ می تواند مدت زمان سیری شما را افزایش دهد، همچنین می تواند شما را در وفاداری به رژیم تان بسیار یاری رساند.

میزان مصرف امگا ۳

مصرف معمول ۱ گرم در روز و مصرف درمانی سه گرم امگا ۳ در روز می تواند ایمن باشد، البته بهتر است که از طریق رژیم غذایی تان امگا ۳ مورد نیاز بدنتان را تامین کنید. امگا ۳ در انواع ماهی و آبزیان، تخم کدو، کتان و گردو است. در واقع منبع امگا ۳ در ماهی هایی مانند ماهی آزاد، قزل آلا، تن، اسقومری و شاه ماهی وجود دارد. در گیاهان نیز روغن های سویا، آفتابگردان، دانه کتان و گردو، فندق و کنجد حاوی امگا ۳ هستند.

مصرف دوز بالای امگا ۳، سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند؛ بنابراین کسانی که سیستم بدنشان ضعیف است، نباید آن را استفاده کنند.

مصرف امگا ۳ در واقع می تواند در عدم ابتلا به مجموعه ای از بیماری ها مفید باشد.

اولین و مهمترین تاثیری که امگا ۳ به آن معروف شده، نقش آن در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی است، همچنین رژیم غذایی سرشار از امگا ۳، مانع خشکی و ریزش مو می شود.

به گفته پزشکان، سالمندان برای پیشگیری از آلزایمر باید غذاهای حاوی امگا ۳ صرف کنند. همچنین امگا ۳ موجب بهبود خلق و خو، رفتار و شخصیت افراد می شود.

نتایج تحقیقات نشان می دهد افرادی که میزان اسیدهای چرب امگا ۳ در خون آنها کم است، نسبت به دیگران رفتار متغیرتر و دیدگاه منفی تری دارند و نیز دارای علائم ضعیف افسردگی هستند، در عین حال افرادی که اسیدهای امگا ۳ بیشتری در خون دارند سازگارترند.

بهتر است مکمل امگا ۳ را همراه با وعده غذای اصلی مصرف کرد زیرا مکمل آن نوعی روغن است و همراه غذا بهتر جذب می شود البته افرادی که پس از مصرف آن دچار ضعف در پا می شوند، می توانند مکمل را قبل از خواب مصرف کنند.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

پنج × 1 =