بدنسازی چیست؟ و چه فایده ای برای ما دارد؟

0
65
بدنسازی چیست

بدنسازی Bodybuilding و یا پرورش اندام یک رشته ورزشی است که در آن ورزشکاران با تمرینات سیستماتیک و هدفمند در جهت توسعه بیشتر توده عضلانی خود تمرکز می کنند. این ورزش تکیه بر استقامت و سرعت دارد. عضلات یکپارچه و مورد قبول بر اساس استانداردهای فدراسیون جهانی پرورش اندام سنجیده می شوند. شکل و فرم پرورش عضلات در این رشته ورزشی از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین دلیل آناتومی برخی افراد ممکن است مستعد پیوستن به این رشته ورزشی نباشد و به بیانی دیگر فرد بدلیل ضعف آناتومی از بدنسازی کنار گذاشته شود.

بدنسازان برای پرورش اندام و عضلات شان نیاز دارد تا تقریبا هر روز تمرین های سخت بدنی و استقامتی را در مدتی ۲ الی ۵ ساعت (بسته به سطح فعالیت) انجام دهند. بدنسازی رشته ای پر فراز و نشیب است که تا حد بسیار زیادی روی روح و روان و سلامت آن تاثیر می گذارد. معمولا بدنسازان حرفه ای افرادی تندخوی و در عین حال افسرده هستند.

سنین طلایی برای بدنسازی از ۲۰ سالگی تا یک دهه است و با ورود به سی سالگی آهسته آهسته دوران جولان دهی به سر می رسد، توده عضلانی شما وارد فاز دیگری از زندگی خواهد شد که چندان برای پرورش دادنش سازگار نیست.

رشته بدنسازی با رشته های هنرهای رزمی بسیار متفاوت است چرا که فرد بدنساز حرفه یا مهارتی را در آن نمی آموزد و تنها چگونگی وارد کردن فشار و تنش بر روی عضلاتش را فرا می گیرد. بر خلاف باور عموم افراد بدنساز در رزم و یا درگیری تن به تن بیشتر از همه آسیب پذیر هستند چرا که افزایش توده های عضلات منجر به کند شدن حرکات بدن می گردد. هیچ گاه یک بدنساز نمی توانید در مبارزه تن به تن با ورزشکاران رشته های دیگر پیروز میدان گردد، علت اصلی هم تقلیل چست و چابکی بدن در فرد بدنساز است.

یکی از بزرگترین فواید بدن سازی این است که در کاهش خطر ابتلا به بیماری گرفتگی عروق قلب بسیار مفید فایده است و بدن سازان نسبت به دیگران در رابطه با کنترل و اضافه وزن ,کلسترول بالا و فشار خون بالا در شرایط بهتری قرار دارند. بدن سازی برای حفظ قدرت ماهیچه ها انعطاف پذیری و کمک به دوری از امراضی مثل ارتوروزها ها و درد ها ی مفصلی مفید می باشد. این ورزش با ایجاد یک تصویر مثبت از فرد باعث افزایش اعتماد به نفس می شود. علاوه بر این، این ورزش به افرادی که دارای نوسانات روانی و هیجانات منفی هستند کمک می کند. مورفین طبیعی تولید شده در بدن بعد از هر روز تمرین با وزنه می تواند بسیار کارآمد و مفید واقع شود.

در بدنسازی تغذیه و وعده های غذایی به همان اندازه ی تمرینات سخت و طاقت فرسا در باشگاه اهمیت دارد، حتی برخی از محققین نقش تغذیه را بیشتر از تمرینات ارزیابی می کنند. در کنار تغذیه و خوراک مناسب در این رشته ورزشی نقش مکمل های غذایی و شوربختانه داروهای استروئیدی نیز نقشی پر رنگ است. مکمل های مجاز ورزشی به ورزشکار کمک می کند تا بخشی از پروتئین و کربوهیدرات ( و سایر) را از طریق مصرف آنها تامین کند، در مصرف مکمل های غذایی حتما می بایست با پزشک یا مشاور تغذیه در ارتباط بود و چرا که فقط یک پزشک می تواند نیازهای غذایی بدن شما را با دقت شناسایی کند. داروهای استروئیدی یا داروهای دوپینگ معمولا دارای عوارض هستند و آسیب های جدی و جبران ناپذیری را به بدن وارد می کنند داروهای استروئیدی یا هورمون ها به دلیل ارزان تر بودنشان نسبت به مکمل های مجاز ورزشی و همچنین تاثیر بسیار بیشترشان در بازه زمانی کوتاهتر مورد استقبال ورزشکاران جوان و مبتدی قرار می گیرند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیست + 10 =