مکمل کراتین چیست؟ مصرف کراتین چه فایده ای برای عضلات دارد؟

0
60
مکمل کراتین چیست

همانطور که می دانید مکمل های غذایی در بدنسازی از اهمیت فراوانی برخوردارند. متابولیسم و سنتز پروتئین هنگام تمرینات با وزنه افزایش می یابد و در نتیجه برای تامین این مواد نیاز به مکمل های غذایی است چرا که وعده های غذایی ظرفیت تامین همه ی نیازهای غذایی بدنسازان را نخواهد داشت.

مکمل کراتین Creatine چیست و چه خاصیتی دارد؟

مکمل کراتین در افزایش حجم و قدرت عضلات تاثیر زیادی دارد. افزایش حجم عضلات و استقامت بیشتر بدن از اولین نمودهای مصرف کراتین در فرد به شمار می رود. کراتین ماده ای غریبه برای بدن به حساب نیامده و در بافت عضلات همه افراد وجود دارد.

ساختار کراتین شباهت زیادی به آمینو اسیدها دارد و بدن نیز کراتین را از آمینو اسیدهای بدست می آورد. ۹۵% کراتین بدن در عضلات ذخیره می شوند و ۵% باقیمانده در کلیه، کبد و مغز وجود دارد. زمانی که با مصرف کراتین به صورت مکمل میزان آن را در بدن افزایش می دهیم اینکار باعث می شود تا این مقدار مازاد در بدن تبدیل به انرژی ATP شود که نهایتا باعث افزایش کارایی و بازدهی در تمرینات خواهد شد.

۱. افزایش توان برای وزنه زدن
وقتی بتوانید در هر جلسه از تمرین بیشتر وزنه‌ بزنید، در دراز مدت این موضوع سبب افزایش رشد عضلات خواهد شد.

۲. باعث تحریک سلول‌ها می‌شود
مکمل کراتین سبب می‌شود تا سلول پیام‌های مناسبی را جهت بازسازی و رشد عضله‌ی جدید به عضلات بدهد.

۳. سبب افزایش هورمون‌های عضله‌ساز می‌شود
مطالعات نشان می‌دهند که مصرف کراتین سبب افزایش ترشح هورمون (IGF-۱) می‌شود.

مصرف کراتین در بدنسازی

۴. سبب افزایش آب‌رسانی به سلول می‌شود
این مکمل سبب افزایش احتباس آب در سلول‌های عضلانی می‌شود. افزایش حجم سلول روی رشد عضلات تأثیر می‌گذارد.

۵. سبب کاهش تخریب پروتئین می‌شود
با کاهش تخریب پروتئین شاهد افزایش حجم عضلانی خواهید بود.

۶. سبب کاهش سطح میستاتین می‌شود
افزایش سطح پروتئین میستاتین سبب کند شدن فرایند رشد عضلات خواهد شد. کراتین سطح این پروتئین را پایین می‌آورد.

افزایش سطح کراتین سبب افزایش ذخایر فسفوکراتین در مغز می‌شود که به بهبود سلامتی مغز و محافظت از سیستم عصبی بدن منجر خواهد شد.

عوارض مصرف کراتین

تحقیقات نشان داده است که مصرف مازاد کراتین به خودی خود عوارضی را در بر نخواهد داشت. کراتین برای افرادی که ناراحتی کلیوی و کبدی دارند نباید مصرف شود البته این به این معنا نیست که کراتین سلامتی کلیه و کبد را تهدید می کند بلکه دفع  آن ممکن است برای بیماران مشکل ساز شود.

مقدار مصرف کراتین

گزارش ISSN بیان می کند که افرادی که ۳ گرم مکمل کراتین در روز استفاده می کنند، می توانند از مزایای سلامتی بیشتری بهره مند شوند.
اگر تمرینات شدید و سنگین باشد، بسته به نوع تمرین مصرف کراتین تا ۵-۱۰ گرم افزایش می یابد.

آیا میخواهید میزان کراتین را در ذخایر عضلانی سریعا افزایش دهید؟
ISSN توصیه می کند ۵ گرم کراتین مونوهیدرات را به مدت ۵-۷ روز مصرف کنید و سپس این روند را با ۳ گرم در روز ادامه دهید.

به طور کلی کراتین یک مکمل مجاز ورزشی به شمار می آید و مصرف آن هیچ گونه عوارضی را در بر نخواهد داشت، کراتین را می بایست از داروخانه ها تهیه کرد و مراقب جنس ها و پلمپ های تقلبی باشیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

چهارده + یک =