گلوتامین چیست؟ فواید مصرف گلوتامین برای بدنسازان کدام است؟

0
50
فواید و عوارض مصرف گلوتامین

در این مقاله از سایت بدنسازی ندنیوز به فواید و عوارض مکمل گلوتامین خواهیم پرداخت و اطلاعاتی جدید و مفیدی را از بهترین کارشناسان علم بدنسازی و پرورش اندام در اختیارتان قرار خواهیم داد.

گلوتامین چیست؟

گلوتامین یک اسید آمینه غیر ضروری است که توسط بدن هم تولید می شود. گلوتامین در پلاسما و عضلات اسکلتی نیز وجود دارد. مهمترین فایده گلوتامین برای بدنسازان در جایی است که باعث می شود تا پروتئین در بافت عضلات از گزند تجزیه در امان باقی بمانند، تجزیه پروتئین و تحلیل رفتن عضلات را اصطلاحا آتروفی عضلات می نامند. پس با این حساب می تواند در عملکرد ریکاوری هم بسیار کار آمد ظاهر شود. گلوتامین در افزایش حجم سلول ها و در تشدید سنتز پروتئین در عضلات نقش مهمی را ایفا کرده و خواص آنتی کاتابولیکی بسیار قدرتمندی نیز دارد.

معجزه گلوتامین چیست؟

در کنار فواید و اثرات مثبت گلوتامین که به طور مختصر در بالا ذکر شد، یک تاثیر مهم و برجای مصرف گلوتامین تحریک ترشح هورمون رشد است که اصطلاحا این فایده گلوتامین را معجزه گلوتامین می گویند که به قاطعیت می توان گفت یکی از انحصاری ترین تاثیرات مصرف گلوتامین تحریک ترشح همین هورمون رشد می باشد.

هورمون رشد چیست؟

هورمون رشد یا GH، پروتئین کوچکی است که توسط غدد هیپوفیز ساخته شده و وارد جریان خون می‌شود. تولید هورمون رشد با مجموعه‌‌ی پیچیده‌ای از هورمون‌ها که در هیپوتالاموس مغز، سیستم روده‌ها و پانکراس تولید می‌شوند، کنترل می‌شود.

بزرگسالانی که کمبود هورمون رشد دارند، با درمان‌های جایگزین می‌توانند عضلات بزرگتری بسازند، انرژی بیشتری به دست بیاورند و ظرفیت ورزشی‌شان را بالا ببرند. اما ظاهراً ورزشکارانی که تلاش می‌کنند عضله بسازند و عملکرد ورزشی‌شان را تقویت کنند هم سراغ هورمون رشد می‌روند.

طبق تحقیقات انجام گرفته در مورد هورمون رشد گروهی که به مدت ۲۰ روز هورمون رشد دریافت کرده بودند، توده‌ی بدون چربی بدن‌شان تقریبا دو و نیم کیلوگرم افزایش یافته بود ! که دست‌آورد بزرگی محسوب می‌شود اما این افزایش، معادل تقویت عملکرد ورزشی نبود. در واقع، هورمون رشد، پیشرفت قابل مشاهده‌ای در قدرت یا ظرفیت ورزشی‌شان ایجاد نکرد و تنها منجر به افزایش توده عضلانی آنها شده است که احتمالا دستاورد مهمی به شمار می رود.

فواید مصرف گلوتامین برای بدنسازان

از جمله فواید ذکر شده برای گلوتامین می توان به تقویت حافظه، افزایش حجم و آب عضلات و مفاصل، جلوگیری از تخریب بافت عضلانی و ترمیم بافت عضلانی، انتقال نیتروژن بین ارگان ها، حفظ تعادل اسید و باز، افزایش ترشح هورمون رشد، منبع انرژی سلول های مخاطی روده، منبع انرژی سلول های سیستم ایمنی و تنظیم سنتز و تجزیه پروتئین و همینطور کاهش زمان ترمیم زخم ها اشاره کرد. به گفته محققان: حفظ سطوح درون سلولی گلوتامین در جلوگیری از تجزیه پروتئین عضله اسکلتی موثر است.

عوارض گلوتامین

تاکنون گزارشی از عوارض مصرف گلوتامین در دسترس پزشکان قرار نگرفته است. اما باید در نظر داشت که مقادیر زیاد گلوتامین در بدن منجر به تولید آمونیاک می شود، اگر چه آمونیاک در بدن نمی ماند اما فرایند دفع آن از بدن می تواند یک سختی برای کلیه و کبد تلقی شود.

در نتیجه بهتر است گلوتامین را برای دوران ریکاوری و بعد از یک دوره تمرینات شدید مصرف کنید. هرگز گلوتامین را با کراتین مصرف نکنید چرا که این دو مکمل حامل ها و ناقل های یکسانی در بدن دارند و در نتیجه برای جذب نیازمند رقابت هستند که در نهایت یکی از آنها موفق به اتصال به حامل می گردد و آن دیگری دفع خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

10 + دو =