پروتئین وی چیست؟ مصرف پروتئین وی چه فایده ای برای بدنسازان دارد

0
63
پروتئین وی چیست

پروتئین وی چیست؟

پروتئین وی یک مکمل پودری شکل سرشار از پروتئین ها و آمینو اسید های ضروری و غیر ضروری بدن است. پروتئین یک ماده مغذی اساسی است که همه ما بطور روزانه به آن نیاز داریم. پروتئین در ترمیم سلولهای بدن، ترمیم و بازسازی عضلات و استخوانها و کنترل بسیاری از فرآیندهای مهم بدن مربوط به سوخت و ساز نقش بسیار کلیدی ایفا می کند.پروتئین منبع بسیار مهمی برای تامین انرژی بدن می باشد.

این مکمل را اصولا از همان شیری که هر روز می خوریم، می سازند .شیر از ترکیب دو نوع پروتئین به نامهای پروتئین وی به میزان (۲۰%) و پروتئین کازئین به میزان (۸۰%) تشکیل شده است. پروتئین وی پروتئینی خالص، طبیعی و بسیار با کیفیت است که از شیر گاو هنگام استحصال پنیر تولید می شود. پروتئین وی منبع غنی از آمینو اسیدهای ضروری است. بدن خود قادر به ساختن این آمینو اسیدها نمی باشد و بطور روزانه از طریق تغذیه غذاهای حاوی پروتئین نیاز خود را برآورده می کند. اسیدهای آمینه ضروری بلوک های سازنده عضلات ، پوست، ناخن و بافت های دیگر بدن می باشند. خالص ترین نوع پروتئین وی، پروتئین ایزوله است که حاوی کمترین میزان چربی، لاکتوز و کلسترول و بالاترین میزان آمینو اسیدهای ضروری می باشد. تحقیقات نشان میدهد که پروتئین وی عالی ترین نوع پروتئین و انتخاب بسیار خوب برای افراد در همه سنین می باشد.

طی تحقیقات به عمل آمده درباره پروتئین وی مشخص شده است که این پروتئین یک پروتئین مستعد برای کاهش نرخ سرطان، مبارزه با ایدز HIV، افزایش قدرت ایمنی بدن، کاهش استرس و پایین آورنده کلسترول، افزایش سطح سرتونین در داخل مغز، ارتقاء عملکرد کبد در گروهی که به نوعی از بیماری هپاتیت رنج می برند، کاهش فشار خون و افزایش عملکرد فیزیکی بدن به عنوان نمونه می توان اشاره کرد.
یکی از تأثیرات بارز پروتئین وی توانائی افزایش Glutathione GSH آن می باشد. GSH به طور قطع مهمترین آنتی اکسیدان محلول در آب می باشد که در بدن یافت می شود.

GSH سه پپتایدی است که از آمینواسیدهای ال سیستین، ال گلوتامین و گلیسین تشکیل شده است. از آنجائی که GSH به عنوان یک ماده شناخته شده ضروری بر ایمنی بدن، اکسید کننده استرس و حفظ سلامتی بدن می باشد کاهش آن مرتبط است با یک لیست بلند از بیماری ها. پروتئین وی جایگاه خاصی در برنامه غذائی افراد دارد. یکی از علائم دیگر کاهش GSH در ورزشکاران بروز سندرم تمرین زدگی می باشد. بنابراین این احتمال وجود دارد که استفاده از پروتئین وی در جلوگیری از تمرین زدگی و یا حداقل کاستن آن بسیار موثر است.

به طور کلی فواید مصرف پروتئین در بدنسازی چیست؟

۱- افزایش توده ی عضلات (به آسانی جذب بدن می شود)
۲- کاهش وزن بدن به خصوص چربی های بدن
۳- افزایش قدرت ایمنی بدن
۴- پیشگیری از سرطان
۵- کمک به فعالیت سلول های لنفوسیت T که نقش مهمی در پاسخ ایمنی بدن دارند و در نتیجه کاهش تحلیل بافت های بدن در طی بیماری و افزایش سطح سلامتی و تسریع بهبودی بدن بعد از بیماری.

یک فرد معمولی روزانه حدود ۲-۱ گرم پروتئین برای هر یک پوند (حدود ۴۵۰ گرم) از وزن بدنش نیاز دارد؛ بنابراین یک فرد متوسط با وزن تقریبی ۷۰ کیلوگرم، باید روزانه بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ گرم پروتئین مصرف کند. پودرهای پروتئینی که با آب یا شیر مخلوط می شوند معمولآ از انواع مناسبی هستند که کیفیت بالایی داراند و شما می توانید از آنها استفاده کنید. البته لازم نیست تمام پروتین مورد نیاز خود را از طریق مکمل تهیه کنید،میتوانید بسته به نیاز خود مقداری از پروتئین وی و مابقی را از طریق تغذیه تامین کنید.

از آنجایی که نیاز های هر فرد برای دریافت پروتئین یکسان نمی باشد تعیین کردن عدد خاصی برای این موضوع درست نمی باشد.اولین کاری که شما باید انجام دهید تعیین میزان کالری و درشت مغذی های مورد نیاز روزانه شما می باشد.بعد از تعیین دقیق میزان این درشت مغذی ها شما میتوانید میزان دریافت پروتئین خود را بر اساس آن تعیین کنید.

مصرف پروتئین وی توسط بانوان

به طور میانگین یک پیمانه از این پروتئین ۳۰ گرم است وقتی بحث ساختن حجم خالص عضلانی باشد تحقیقات نشان داده است که پروتئین وی انتخاب خوبی است به عنوان پر فروش ترین مکمل پروتئینی وی تامین کننده طیف ایده آل و مناسبی از اسید های آمینه ای است که به ریکاوری عضله و رشد آن کمک کرده و همچنین ارتقاء دهنده چربی سوزی است
وی از شیر گرفته می شود و به عنوان زود هضم ترین منبع پروتئینی کامل شناخته می شود پروتئین کامل یعنی منبع حاوی تمام آمینو اسید های ضروری از جمله مقادیر بالایی از آمینو های شاخه ای BCAAs
آمینو های شاخه ای بعد از تمرین کم می شوند و برای حفظ بافت عضله نیاز است که مصرف شوند به همین علت اغلب توصیه می شود که پروتئین وی را بعد از تمرین میل کنید تا به سرعت تخریب های ایجاد شده در عضلات بازسازی شوند.

عوارض مصرف پروتئین وی

به طور کلی مصرف پروتئین برای بدن عوارضی را در پی نخواهد داشت. اما به طور معمول و همیشگی مصرف بیش از حد هر محصول یا خوراکی ای می تواند برای بدن با عوارض همراه شود.

مصرف بیش از حد پروتئین می تواند به مرور زمان بر کبد و کلیه انسان تاثیر مخربی داشته باشد.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

شانزده − 12 =